Sebelum
Ø
Mencari katering
makanan untuk program.
o
Servey
berkenaan penyedia makanan (catering) dibuat antara penyedia makanan yang
dicadang ialah catering di rumah kediaman Tun Fatimah dan Warung Azizah. Warung
Azizah telah dipilih sebagai penyedia makanan.
Ø
Membuat
“quotation” untuk makanan pelajar seramai 94 orang dan seterusnya membuat R/O
di Pusat Pembangunan dan Pengembangan Pelajar.
o
“Quotation”
makanan yang dibuat di Pusat Pembangunan dan Pengembangan Pelajar menggunakan
bajet makanan yang telah diluluskan dalam kertas kerja iaitu sebanyak RM948.00.
Ø
Membuat
“quotation” makanan untuk VIP dimana ianya menggunakan “vote” daripada fakulti.
o
“Quotation”
untuk makanan VIP adalah sebanyak RM285.00 dan senarai dokumen yang perlu
dilengkapkan untuk mendapatkan vote daripada fakulti ialah “Quatation”, borang
jamuan, kertas kerja, invois dan cop daripada Warung Azizah serta maklumat
akaun bank Warung Azizah.
Ø Membuat “quotation” makanan pelajar dan staf tambahan seramai 50
orang.
o
“Quotation”
makanan pelajar dan staf tambahan diasingkan daripada “quotation” yang dibuat
di Pusat Pembangunan dan Pengembangan Pelajar kerana bayaran untuk makanan
pelajar dan staf tambahan seramai 50 orang adalah dibayar tunai denga
menggunakan dana tajaan.
Ø
Menyediakan senarai
menu makan pagi dan tengahari untuk VIP ( Dekan,Timb. Dekan, Ketua Jabatan,
Pensyarah, Penceramah )
Ø
Menyediakan
perkhidmatan makanan berdasarkan jumlah tetamu yang hadir.
Ø
Membuat
pemerhatian melalui video dan pembacaan berkenaan cara dan protokol
menghidangkan makanan untuk VIP.
Ø
Memastikan masa
makanan perlu sampai. Untuk sarapan, makanan perlu sampai pada jam 8.00 am,
makan tengahari pada jam 1.00 pm.
Ø
Mengenalpasti
tempat makan untuk VIP dan pelajar dan membuat pesanan barang yang diperlukan untuk
penyediaan makanan kepada AJK Teknikal.
o
3 meja makan
dan 18 kerusi “bonquet” untuk VIP disediakan.
o
4 meja makan
untuk meletakkan makanan pelajar disediakan.
o
Alas meja
o
Tempat makan
VIP adalah di makmal catering dan tempat makan bagi pelajar adalah berdekatan makmal
katerinng. Tempat ini disahkan 4 hari sebelum program berlangsung kerana terdapat
masalah di studio pendidikan iaitu penghawa dingin tidak berfungsi.
Semasa
Ø
Mengambil
barang keperluan untuk majlis seperti cawan dan sudu pada malam sebelim majlis
bagi mengelakkan sebarang kesulitan pada esok hari. Mencuci dan mengelap arang
tersebut kerana barang yang diambil masih belum bersih.
Ø
Mengambil
banquet dan cawan minum VIP yang tidak cukup di dewan 1 DTII.
Ø
Menyusun dan
memasang alas meja dan kerusi. Menyediakan meja untuk meletakkan makanan.
Ø
Membeli air
mineral botol kecik (600ml) dan (200ml) sebagai untuk disediakan kepada panel
dan VIP di semasa seminar berlangsung.
Ø
Membeli tisu
dan gula-gula untuk diletakkan di atas meja VIP dan panel di bilik seminar sebagai
kudapan.
Ø
Mencari bekas
untuk meletak gula-gula kerana caterer tidak menyediakan perkhidmatan tersebut.
Ø
Membasuh sudu
yang telah digunakan oleh VIP untuk sarapan kerana bimbang katerar lupa
menyediakan untuk makanan tengahari.
Ø
Memastikan
makanan yang ditempah tiba awal sebelum program berlangsung. Makanan untuk
sarapan telah sampai pada pukul 8.00pagi manakala makanan untuk makan tengahari
sampai pada oukul 12tengahari. Penceramah meminta untuk makan awal iaitu
selepas beliau memberi ceramah pada jam 12.00tengahari dan VIP lain makan
tengahari pada jam 3.00 petang.
Ø
Menjaga dan
menghidang makanan dan minuman untuk VIP.
Ø
Memastikan kaunter
makanan pelajar dijaga. Kaunter telah dijaga oleh ajk unit-unit khas.
Ø
Memastikan
tempat membuang sampah (sisa/bekas makanan pelajar) disediakan berdekatan
tempat makan pelajar.
Ø
Menunggu
sehinggga caterer datang mengambil bekas makanan apabila majlis makan tengahari
VIP selesai.
Selepas
Ø Memastikan tempat makan pelajar dan VIP dibersihkan.
Ø Alas meja dan kerusi dicabut dan terus dihantar ke dewan 1 DTII.
Ø Mendapatkan cop dan invois daripada caterer dan menghantar LO
kepada Pusat Pembangunan dan Pengembangan Pelajar.
Ø Menghantar borang jamuan yang disertakan bersama invois kepada
fakulti.
Ø Mendapatkan invois untuk bayaran tunai.
Ø Membuat post mortem berkenaan program yang telah dijalankan.
0 comments:
Post a Comment